– Det er vekst i flytrafikken i Norge, og vi trengte mer kapasitet. Derfor har vi nå bygget 117 000 splitter nye kvadratmeter til våre passasjer. Her skal gode opplevelser få større plass, sier Joachim Westher Andersen, kommunikasjonssjef ved Avinor Oslo lufthavn (OSL).

Nye Oslo lufthavn blir nesten dobbelt så stor i areal, og flyplassen øker kapasiteten fra 24 til 30 millioner passasjerer årlig.

– Ny avgangshall åpnet for prøvedrift 1. desember. I løpet av første kvartal 2017 vil alle Norwegians flighter gå herfra, mens SAS sine avganger går fra den gamle avgangshallen. Det blir veldig lett og oversiktlig for passasjerene, men også for flyselskapene, forteller Westher Andersen.

I tillegg vil 12 nye sikkerhetsløp snart være i full drift, hvilket gjør at Oslo lufthavn vil ha hele 30 sikkerhetskontrollpunkter.

– Flere sikkerhetsløp setter oss i enda bedre stand til å holde køene nede. I 2016 hadde vi i gjennomsnitt under seks minutters ventetid i sikkerhetskontrollen, sier Westher Andersen.

PIR NORD
Etter sikkerhetskontrollen åpenbarer nye Pir Nord seg for reisende, en 300 meter lang terminal med innenlandsgater på øvre plan og utenlandsgater på grunnplan. Også Pir Nord har åpnet for prøvedrift.

– Vi trapper gradvis opp hele tiden. Når vi offisielt åpner nye Oslo lufthavn i april 2017, er det viktig for oss at vi kan tilby en flyplass som fungerer godt. Vi oppfordrer passasjerer til å skru av autopiloten. Mange har reist fra Gardermoen utallige ganger, og kjenner flyplassen godt. Nå har mye endret seg, og det kan forvirre litt. Vårt råd er å følge nøye med på skiltene og infoskjermene. Og så må vi på forhånd beklage arbeidene som vil pågå for fullt når nye restauranter, kiosker og butikker skal bygges og åpnes fremover, sier Westher Andersen.

Han lover et mer differensiert tilbud ved Oslo Lufthavn når det kommer til mat og drikke. Blant noen av aktørene som nå etablerer seg på flyplassen, er Jamie Oliver, Joe & The Juice, Bølgen & Moi Food Garage, Wagamama, Fiskebaren, Oslo Sausage Company og TGI Fridays.