- Vår hovedoppgave er å ta vare på gjesten, og det er nettopp det vi skal bruke tid på. Robotene skal hjelpe hotellene med prosesser som gjestene vanligvis ikke ser, og dermed frigjøre tid som heller kan brukes på å skape gode gjesteopplevelser, sier Bjørn Arild Wisth, viseadministrerende direktør og sjef for de delte tjenestene i Nordic Choice Hotels.

Søskenrobotene Callidus og Callida, som henholdsvis er den latinske han- og hunkjønnsformen av ordet smart, vil jobbe for alle hotellene i Nordic Choice Hotels. En av de viktigste tingene de vil bistå med er å eliminere den manuelle prosessen med å legge inn navn i gruppebookinger, samt å bistå med etterregistrering av Nordic Choice Club-poeng. I fremtiden ser selskapet for seg at de vil kunne ta på seg flere automatiseringsoppgaver.

10.000 TIMER SPART
Undersøkelser har vist at Nordic Choice Hotels sine medarbeidere i snitt bruker 16 sekunder på å manuelt skrive inn deltakere og koble rom til hvert navn i en konferansebooking. Callida og Callidus kan automatisere denne prosessen og redusere risikoen for feil. Til sammen forventer man at RPA-agentene kan spare Nordic Choice Hotels sine medarbeidere for opptil 10.000 arbeidstimer i året.

- Roboter kan gjøre mange ting bedre enn vi mennesker kan. Samtidig har man fortsatt ikke funnet opp en robot som på tilfredsstillende vis kan skjenke en kopp kaffe, gi et varmt smil eller se menneskers behov. Menneskene er og vil være vår aller viktigste ressurs også i fremtiden, avslutter Wisth.