Airbus har etablert seg som en viktig aktør i kappløpet om å kunne levere fremtidens grønne flyteknologi. Flyprodusenten er allerede i full gang med en serie av urbane og elektriske luftfartøy, som for eksempel den selvkjørende luft-taxien Vahana og en fireseters CityAirbus.

– For fem år siden ble dette regnet som uoppnåelig. I Vahana er det i dag bare plass til én passasjer, men vi skal snart teste ut den 2,2 tonn tunge CityAirbus-prototypen, som kan ta fire passasjerer. Så fra Vahana til CityAirbus går vi fra én til fire passasjerer på ett år, sier Glenn Llewellyn, teknologisjef for elektrifisering i Airbus, til Scandinavian Traveler.

HYBRIDFLY MED 100 SETER
Han forteller at utviklingen mot kommersiell elektrisk luftfart går raskt. 

Sammen med partnerne Siemens og Rolls-Royce lanserte Airbus i 2017 det hybridelektriske demonstrasjonsflyet E-Fan X med hele 2 megawatt med hybrid elektrisk fremdrift. Jomfruturen er planlagt i 2020.

– Vi mener at et 100-seters elektrisk hybridfly bør være mulig å få til innen 2030, og dette har blitt et viktig mål for Airbus, sier Llewellyn.

SAS-SAMARBEID
Arbeidet med hybridfly har nå kommet til det stadiet der Airbus ønsker å gå i dialog med sine flykunder for å teste ut ideer i den virkelige verden. Nylig inngikk Airbus et samarbeid knyttet til utvikling av elektriske og hybride fly med flyselskapet SAS.

I første omgang er det snakk om et felles forskning- og utviklingsprogram som skal vare ut 2020. SAS er det første flyselskapet som Airbus inngår et slikt samarbeid med.