– Vi er fire reisekonsulenter fordelt på to kontorer på Sørlandet som kun jobber med å betjene misjons- og hjelpeorganisasjoner. Flere av oss har 20-25 års erfaring med nettopp misjons- og bistandsreiser. Vi kjenner de aller fleste destinasjoner, og vet hvilke reiseruter og flyselskap som er å foretrekke. Det kan våre kunder være trygge på, sier Elsa Reian i G Travel.

Reiseselskapet har tilgang på spesialbilletter med store fordeler for alle som skal ut i verden med en religiøs eller humanitær organisasjon. Disse billettene er prismessig gunstig og gir gode muligheter for endring og refusjon.

– I de aller fleste tilfeller er endring gratis 24 timer før avreise, og man kan endre opptil flere ganger uten at det koster noe ekstra, så lenge det er ledige plasser innen samme prisklasse, forklarer Reian.

Med misjons- og bistandsbilletter får man også gode priser på enveisbilletter og på tur-retur-billetter hvis oppholdet er mindre enn fire dager. Kombinasjonsmulighetene er dessuten mange. I tillegg gis det full refusjon inntil 24 timer før avreise. Hos noen flyselskap inngår også ekstra bagasje.

– Vi benytter oss av G Travels avdeling for bistand og hjelpearbeid fordi vi er opptatt av billigst mulig flybilletter, sier Kristine Storesletten Sødal, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Strømmestiftelsen, en norsk utviklingsorganisasjon som hjelper mennesker ut av fattigdom gjennom utdanning og mikrofinans. 

Det er av avgjørende betydning for organisasjonen at de ikke skal bruke flere penger enn høyst nødvendig på reiseutgifter. I tillegg til lavest mulig pris er Strømmestiftelsen også opptatt av at reiser for de ansatte ikke skal bli unødvendig lange. Prosjekter i Sør-Amerika, Asia og Øst- og Vest-Afrika kan være utfordrende og kronglete å komme seg til, og ofte er det behov for å gjøre endringer underveis, for eksempel som følge av politisk uro.

– Det er vanskelig å finne frem til de mest gunstige billettene med høy fleksibilitet på egenhånd. Vi sparer mye tid og krefter på å la et profesjonelt reiseselskap gjøre dette for oss, forteller Storsletten Sødal, som benytter anledningen til å rose G Travels misjons- og bistandsteam.

– Vi opplever veldig god service fra G travel, hvor vi har vært trofaste kunder i mange år. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har stått helt fortapt på en flyplass i utlandet, med dårlig nett og et kansellert fly. Da er det trygt og godt å ha G Travel i ryggen. De står alltid klare til å hjelpe i enhver situasjon, påpeker hun.

Bilde:
Kristine Sødal på reise i Nepal. Foto: Strømmestiftelsen