Alt vi vet nå er basert på tidligere erfaringer, personlige meninger og tilfeller fra andre land. Det vi med sikkerhet kan si, er at koronakrisen har satt verdens flyselskaper på bakken. Majoriteten av disse er i forhandlinger om statlige, økonomiske støttepakker. Likevel er de tvunget til å nedskalere flåten sin, rutetilbudet og dermed også antall ansatte.

Her hjemme står Norwegian på randen av stupet og SAS halverer selskapet. Når luftfarten igjen skal gjenreises, tror vi i bransjen at billettprisene vil øke. Bakgrunnen for denne antagelsen er at det vil ta tid før etterspørselen tar seg opp, rutetilbudet vil være begrenset og kravet til økt avstand mellom flypassasjerene vil virke prisdrivende. I Norge har regjeringen bestemt at midtsete på flyene skal stå tomme, det betyr at hvert fly vil ha 30-50 prosent lavere kapasitet, avhengig av flytype. Vi forventer at flere land i Europa vil innføre lignende restriksjoner.

Det vil også innføres regler for «sosial distansering» på flyplasser, noe som betyr at reisende må beregne adskillig bedre tid før avreise og ved mellomlandinger.

Til tross for at vi alle de siste ukene har blitt drevne på gjennomføring av videokonferanser, så vil behovet for fysiske møter være til stede. Vi følger nøye med på hva som skjer i Kina ettersom de ligger et hestehode foran resten av verden i denne pandemien. Der er bestillinger av forretningsreiser allerede oppe i 40 prosent av normalt, bare noen uker etter gjenåpning av samfunnet.

Den siste uken har det kommet flere signaler på at vi er på rett vei også i Norge. Avinor åpner ni kortbaneflyplasser fra 1. juni, og Thon Hotels varsler åpning av hoteller i Oslo, Bergen og Stavanger, som har vært stengt på grunn av lavt belegg under koronakrisen. Flere internasjonale flyselskaper melder om at de fra 1. juni vil gjenoppta flyvninger på norske flyplasser. I G Travel merker vi en forsiktig optimisme, og økende behov for bestilling av reiser fra våre kunder.

Uansett hva fremtiden vil bringe, så har vi alle lært oss å navigere i ukjent farvann. Vi står bedre rustet til neste gang noe uforutsett skjer, og alle bedrifter har rigget seg for å være mer fleksible.

You can´t fight the waves, but you can learn how to surf!