- Ja, vi er et flyselskap og vi er klar over at luftfart er langt fra bærekraftig i dag, selv om vi har jobbet hardt for å forbedre alle aspekter av virksomheten vår. Vi er stolte av å være øverst i kategorien ‘Airlines’ i Dow Jones Sustainability Index og har ligget i topp 3 i 15 år på rad. Men vi må gjøre mer, skriver KLM på sine nettsider.

Bærekraftig drivstoff pekes på som den mest effektive løsningen. Det vil redusere CO2-utslippene med opptil 85 prosent.

- I 2009 startet vi med utviklingen av bærekraftig drivstoff, i 2011 gjorde vi den første kommersielle flyvningen på biodrivstoff, og i 2012 lanserte vi Corporate Biofuel-programmet for selskaper. I dag bruker vi 57 ganger mer bærekraftig drivstoff enn vi brukte i 2011. Imidlertid er produksjonen av bærekraftig drivstoff fortsatt langt under det som trengs. Vi skal snart realisere det første bærekraftige drivstoffanlegget i Nederland med SkyNRG. Anlegget skal drives på regionale, organiske avfallsstrømmer som brukt matolje og rester fra andre næringer i Benelux-regionen. Sammen kan vi gjøre forretningsreisen din mer bærekraftig, forteller KLM.

KLM er ikke alene om sitt ønske om å drive virksomhet på en mer bærekraftig måte - mange selskaper gjør det, i alle slags bransjer. KLM samarbeider med disse selskapene for å stimulere tilgjengeligheten av bærekraftig flydrivstoff i større skala og for å gjøre det økonomisk mer konkurransedyktig for fossilt drivstoff.

KLMs store mål er å halvere CO2-utslippene per passasjerkilometer innen 2030. Et av virkemidlene er biodrivstoff. KLMkjøper halvparten av verdens bærekraftige flydrivstoff, og ingen andre flyselskaper bruker mer biodrivstoff.

I tillegg ser man på serveringen om bord. KLM serverer hvert år 40 millioner måltider til passasjerene. Å gjøre cateringen mer bærekraftig er derfor viktig.

- For oss er det viktig at ingrediensene i måltidene våre, for eksempel fisk, sjokolade, palmeolje og soya, anskaffes ansvarlig og med så lite innvirkning på miljøet som mulig, sier KLM.