G Travel har kartlagt hva tur/retur-billetter fra Oslo til åtte norske og internasjonale destinasjoner koster, avhengig av når du bestiller billettene. Kartleggingen viser at flyreisen kan bli mer en dobbelt så dyr om du bestiller i siste liten, sammenliknet med bestillinger minst tre uker før avreise.

- Jeg tror mange bedriftsledere ikke er klar over hvor mange penger de kaster ut av vinduet, sier administrerende direktør Finn Vetle Hansen i G Travel i et intervju med Dagens Næringsliv, som laget en større reportasje om dette onsdag.

- Noen reiser må nødvendigvis bestilles i siste liten, men ofte vet folk i god tid i forveien når de må av sted og trenger ikke fleksible billetter. Likevel bestiller overraskende mange fullprisbilletter like før avreise, sier Hansen til DN.

 

MER ENN DOBBELT SÅ DYRT
Kartleggingen av flypriser er gjort for tur/retur-reiser både i økonomiklasse og høyere klasser fra Oslo til Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Paris, London, Stockholm og København. For hver strekning er det innhentet priser fra minst to flyselskaper.

Størst forskjell er det på strekningen Oslo-London, hvor en økonomibillett koster 1878 kroner mer enn 20 dager før avreise, men 5041 kroner mindre enn tre dager før avreise.

MILLIONER Å SPARE
Kunder har spart millioner etter å ha fått hjelp av G Travel til å definere reiseregler. Blant dem er rederiet Knutsen OAS i Haugesund.

- På tre år, fra 2014 til 2016, sparte vi 12 millioner kroner i reisekostnadene til våre sjøfolk. Det er millioner rett på bunnlinjen, sier bemanningssjef Ben K. Jensen i Knutsen OAS til DN.

G Travel betjener både forretningsreisende og ferierende. En analyse av de ulike reisende viser tydelige forskjeller. Forretningsreisende bestiller reisene senere enn fritidsreisende.

- At det er jobben som betaler forretningsreisen, mens vi selv betaler ferien, har åpenbart betydning. Vi er langt mer bevisst på å gjøre en god deal på flyreisen når vi selv betaler billetten, og er derfor ute i god tid. Dette er verken overraskende eller unaturlig, men det sier noe om hva man kan oppnå ved å ha en bedre rutiner knyttet til jobbreiser, sier Hansen i G Travel.