GÅR FLYET DITT?
SAS gir deg beskjed om reisen din er påvirket av streiken. Har du ikke hørt noe, går flyet som planlagt. SAS har en egen nettside hvor du kan se statusen på ditt fly. SAS er ikke lenger kun Scandinavian Airlines System, men også datterselskapene SAS Connect og SAS Link, som ikke er omfattet av streiken. Ved å søke opp reisen din, kan du se hvilken del av SAS du skal fly med.

DU KAN UTSETTE REISEN
Alle som har flybillett med avreise frem til 10. juli, kan endre denne uten kostnad. Om billetten er bestilt via G Travel, må du kontakte oss for å endre den. 

OM FLYREISEN DIN BLIR INNSTILT AV SAS, HAR DU TRE MULIGHETER
Dersom SAS innstiller flyreisen din har du krav på full refusjon, ombooking til en flyvning snarest mulig eller ombooking til en flyvning på et senere tidspunkt.

1. Full refusjon
Dersom reisen din er innstilt av SAS, kan du få full refusjon. Har du en fleksibel billett, kan du kansellere reisen selv. Refusjonen vil da skje automatisk. Har du en billett med restriksjoner, må du ta kontakt med ditt lokale G Travel-byrå.

2. Ombooking til en flyvning snarest mulig
Om ikke du kansellerer en innstilt reise, vil SAS umiddelbart starte ombooking og gi deg et nytt tidspunkt. Dersom du er fornøyd med det nye tidspunktet for reisen, trenger du ikke gjøre annet enn å møte opp. 

3. Ombooking til en flyvning på et senere tidspunkt
Ønsker du å booke om billetten din til et senere tidspunkt enn det SAS foreslår for deg, ta kontakt med ditt lokale G Travel-byrå. Du må dessverre påregne litt lenger responstid på telefon og e-post enn vanlig, ettersom mange tar kontakt med oss om dagen.

ERSTATNING
Du kan ha krav på økonomisk erstatning for reiser som refunderes eller bookes om. Se Forbrukerrådet for mer informasjon. Om du har økonomiske tap ut over de standardiserte satsene, kan du ha krav på å få dekket også disse. Transportklagenemda bistår om du ikke blir enig med flyselskapet. Reiseforsikring dekker ikke tap som følge av streik.