Nordmenn elsker å fly. I året reiser vi tre ganger innenriks pr. person, ifølge EUs statistikkbyrå Eurostat. Med det ligger Norge på europatoppen på antall innenriksreiser.

Samtidig er det et faktum at den stigende flytrafikken er en stor belastning for miljøet. Luftfartsindustrien står for to til tre prosent av alle CO2-utslipp. Flyreiser er derfor et hett diskusjonstema i klimadebatten: Skal man slutte å fly? Bare gjøre det en gang i blant? Eller spiller det ingen rolle?

- Bransjen både kan og trenger å bli mer bærekraftig, men løsningen er ikke å slutte å reise, men å fly bedre, sier Paul Terstegge, direktør for Air France KLM i Nord-Europa.

- Hos KLM er det øverst på dagsorden å skifte til en mer bærekraftig praksis. Vi har en stor klimaplan med mange fokusområder som blant annet å fornye flåten vår og effektivisere hele driften, sier han. 

TOPPER KLIMALISTE FOR 14. ÅR PÅ RAD
I dag figurerer KLM som et av verdens mest bærekraftige flyselskaper på «Dow Jones’ Sustainability Index», en internasjonal liste over bærekraftige selskaper. KLM har et mål om å kutte 20 prosent av CO2-utslippet pr. passasjer innen 2020 sammenliknet med 2011. Innen 2030 skal selskapet ha redusert utslippene sine med ytterligere 10 prosent sammenlignet med 2018. Totalt vil selskapet da ha redusert utslippene sine med 50 prosent på 14 år. 

For å nå det ambisiøse målet har flyselskapet satt i gang tre tiltak for å redusere utslippene av karbondioksid: De skal minske drivstofforbruket, bytte ut fossilt drivstoff med bærekraftig biodrivstoff og kompensere for CO2-utslippene som gjøres. I dag kjøper KLM rundt halvparten av biodrivstoffet beregnet for luftfartsindustrien.

En annen viktig faktor er at nye fly er mer drivsoffeffektive og slipper ut mindre CO2. Å oppgradere flyflåten kan derfor gjøre en stor forskjell. Dette betyr at KLMs nye fly, sammen med de andre klimatiltakene, slipper ut mellom 35 og 40 prosent mindre CO2.

Siden 2008 har KLM også tilbudt kundene sine å klimakompensere for flyreisen. Akkurat nå har KLM fokus på Panama, der de planter tropisk skog og gir lokalbefolkningen jobb og utdanning. Prosjektet er «Gold Standard Global Goals»-sertifisert, som er en omfattende standard for å sikre bærekraftig utvikling. 

- Ser man på KLMs globale klimakompensasjonsprogram, CO2ZERO, har det økt markant i omfang siden 2016, noe jeg tror kundenes bevissthet har bidratt mest til, sier Terstegge.