Den norske hotellkjeden tar steget ut i Norden og etablerer franchise-hoteller i København, Helsinki, Gøteborg, Stockholm og Malmø.

- Tøffe tider er gode tider for å tenke annerledes og foreta seg noe. Det kommer en tid også etter Covid-19, da mange av oss vil ønske å reise igjen, særlig i Norden. Da skal vi være der, sier Per Griwell, kommersiell direktør i Thon Hotels.

Thon Hotels er en av Norges største hotelloperatører, eid av Olav Thon Gruppen. Hotellkjedens portefølje består av over 70 hoteller i Norge, fem i Brussel og ett i Rotterdam, og har normalt over 2,6 millioner gjestedøgn i året.

EIERE SOM SATSER
- 80 prosent av gjestene våre kommer fra Finland, Danmark, Sverige og Island. Hvis disse gjestene trives godt hos oss, er håpet vårt at de vil velge Thon Hotels også når de er i København, Helsinki, Gøteborg, Stockholm og Malmø, sier Griwell.

Hotellkjeden har valgt å gå for en vekststrategi med franchise i første omgang. Det vil si avtaler med hoteller i de nordiske storbyene som markedsføres under Thon Hotels sin profil.

- Hvilken by vi starter i, gjenstår å se. Men vi går uten tvil spennende tider i møte, og vi er heldige som har eiere som både vil og kan satse slik som situasjonen for reiselivsnæringen er nå, påpeker Griwell.

STORSTILT OPPUSSING
Thon Hotels har satset friskt også de siste årene og blant annet brukt enorme summer på å pusse opp en stor del av hotellporteføljen. Designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga Thon, har stått bak oppussingen. Glade farger, nytt interiør og ny design, i kombinasjon med moderne teknologi og utsøkt frokost, har gitt hotellkjeden et gedigent løft.

Og stolthet innad i organisasjonen.

- Vi merker at våre ansatte trives enda bedre på jobb nå enn før. De utstråler en fantastisk arbeidsglede, forteller Griwell.

Denne gleden smitter igjen over på gjestene, som i 2020 kåret Thon Hotels til Norges beste hotellkjede.

Det er Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Med en score på 75 poeng og fire stjerner i den prestisjefylte kåringen, ble altså Thon Hotels fjorårets bransjevinner.

- En slik pris betyr mye for oss, i og med at det er forbrukerne selv som her har talt. Undersøkelsen viser at gjestene våre verdsetter de grepene vi har tatt, sier Griwell.