Landet kan skilte med et imponerende og svært effektivt nettverk av høyhastighetstog som går under navnet Shinkansen og drives av Japan Railways. Med deres lyntog kommer man seg fra A til B på rekordtid, forutsatt at du finner frem på de enorme togstasjonene hvor selv erfarne japanere kan gå seg vill i mylderet av underjordiske labyrinter og lysende neonskilt.

Shinjuku Station i Tokyo har et snitt på hele 3,5 millioner passasjerer hver dag og transporterer over 1,3 milliarder mennesker i året. Med sine 36 plattformer og rundt 200 inn- og utganger, kan det være en sann utfordring for turister å orientere seg om hvor og når, derfor har det japanske jernbaneverket utviklet en egen app som det kan være smart å laste ned i forkant av togturen.     

DET MODERNE JAPAN
Shinjuku går for å være «verdens travleste togstasjon», tett etterfulgt av Shibuya Station og Ikebukuro Station, også de i Tokyo. På fjerdeplass finner vi Umeda Station i Osaka, mens Yokohama Station i Kanagawa havner på en femteplass.

Høyhastighetstogene som farer inn og ut av disse togstasjonene, har helt siden lanseringen under sommer-OL i Tokyo i 1964, vært et symbol på det moderne Japan.

Allerede da nådde lyntogene i landet hastigheter på 210 kilometer i timen, som altså er det norske Flytogets maksfart i dag.

FØRST I VERDEN
Også andre land hadde på denne tiden store planer om høyhastighetstog, men Japan var først i verden med å bygge egne linjer øremerket kun for superekspressene som anløper de største byene i landet, og har blitt et godt alternativ til luftfart.

Faktisk reiser landets 128 millioner innbyggere i snitt 17 kilometer med høyhastighetstog hver eneste dag, og togene er så presise at man kan stille klokken etter dem. Forsinkelser forekommer så å si aldri, og i løpet av Shinkansens 55 år lange historie, har det heller ikke skjedd en eneste togulykke. 

UTVIKLINGEN FORTSETTER
Akkurat nå pågår testing i Japan av det nye superraske Shinkansen-toget Alfa-X som kan komme opp i 400 kilometer i timen. Alfa-X har en 22 meter lang nese som gir toget mindre luftmotstand, noe som bidrar til mindre støy i tuneller. Toget skal settes i rute i 2030, men kan innen den tid ha mistet tittelen som verdens raskeste tog.

En ny magnetisk toglinje er nemlig under bygging mellom Tokyo og Nagoya. Det magnetiske svevetoget Maglev skal gå med en toppfart på 505 kilometer i timen og kjører ved hjelp av elektromagnetisme. Maglev svever i praksis over skinnegangen, og dermed unngås friksjon fra bakken, hvilket gir lydløse tog i superhastighet med lavt energiforbruk.

Noe å tenke på for Vy? Et Maglev-tog kunne tatt deg fra Oslo til Bergen på 48 minutter dersom det hadde holdt rekordhastigheten på 603 kilometer i timen.


FAKTA:

De travleste jernbanestasjonene utenom Japan

India: Howrah Junction Railway Station, Kolkata (over 1 million passasjerer daglig)

Europa: Gare du Nord, Paris (700.000 passasjerer daglig)

USA: Grand Central Terminal, New York (750.000 passasjerer daglig)

Tyskland: Hamburg Hauptbahnhof (480.000 passasjerer daglig)

England: London Waterloo (300.000 passasjerer daglig)

Australia: Flinders Street Railway Station, Melbourne (92.000 passasjerer daglig)